21 heinäkuun, 2024

Automaattinen Tienaaminen

Automatisoi Tienaaminen ja muuta elämäsi

Home » Verenkiertoa suojaavat ravintoaineet

Verenkiertoa suojaavat ravintoaineet

4 min read

Banaani sisältää kaliumia, magnesiumia. 1 kokonainen; 105 kaloria. Intialaiset tutkijat ovat panneet merkille, että kaksi banaania päivittäin syövien ihmisten verensokeritaso väheni jopa 10 prosenttia. Banaanin kalium ja magnesium rentouttavat verisuonia. Kalium säätelee myös natriumin ja veden määrää verenkierrossa, mikä vaikuttaa verenpaineeseen.

Grillaa lohta

Australialaiset tutkijat ovat todenneet, että ihmiset, jotka söivät kalaa vähintään neljä kertaa viikossa, sairastuivat kolmannesta muita epätodennäköisemmin verisyöpiin, kuten leukemiaan, myeloomaan ja Non–Hodgkinin lymfoomaan.

Muut tutkimukset yhdistävät rasvaisen kalan (lohen, makrillin, ruijanpallaksen, sardiinin ja tonninkalan sekä katkarapujen ja kampasimpukoiden) syömisen kohdunrungonsyövän riskin vähenemiseen naisilla. Paras omega-3 -rasvahappojen lähde. 75–110 g; noin 230 kaloria. Lohi on omega-3-rasvahappoja sisältävien rasvaisten kalojen kuningas. Yksi annos sisältää lähes 2 g EPA- ja DHA-omega-3 -rasvahappoja, jotka alentavat hengenvaarallisille sydämen rytmihäiriöille altistumisen riskiä. Ne myös vähentävät LDL-kolesterolia, rauhoittavat tulehduksia ja ehkä jopa estävät hengenvaarallisten verisuonitukosten muodostumista. Syö vähintään 2 krt viikossa, 4 krt viikossa on vielä parempi.

Maito sisältää verenpainetta alentavaa kalsiumia, magnesiumia ja kaliumia. 2 dl rasvatonta maitoa; 66 kaloria. Tutkimusten mukaan maidon kalsium alentaa verenpainetta tekemällä verisuonista joustavampia ja auttamalla munuaisia huuhtomaan natriumia kehosta. voi vähentää insuliinin vastustuksen riskiä – joka on mahdollinen sydäntautiriski – 71 % ja auttaa pudottamaan painoa.

Kananmuna, munankeltuaiset ovat niitä harvoja ruokia, jotka sisältävät D-vitamiinia, joka auttaa vähentämään joidenkin syöpien riskiä, samoin kuin sydäntauteja ja diabetesta.
Tarkistuta kuitenkin kolesterolitasot jotta ne eivät nouse liikaa.

Kaurahiutaleet sisältää kolesterolia alentavia liukenevia kuituja sekä tasaisesti energiaa vapauttavia hiilihydraatteja. 250–375 g kypsennettyä; 145–210 kaloria. Beetaglukaani eli kaurahiutaleiden sisältämä liukeneva kuitu toimii sienen tapaan elimistössä. Se imee itseensä runsaasti kolesterolia sisältävää sappihappoa ja poistaa sitä kehosta. LDL-taso alenee, sillä kolesterolia pääsee vähemmän verenkiertoon. Suuren kaurapuurolautasellisen (n. 375 g) nauttiminen joka päivä vähentää kolesterolia vielä kaksi kolme prosenttia lisää.

Kidneypavut Liukenevia kuituja, folaattia, kaliumia, magnesiumia.
125 g; 112 kaloria. Syö papuja neljästi viikossa, niin sepelvaltimotaudin riskisi alenee 20–30 prosentilla. Kidneypavuissa on runsaasti LDL-kolesterolia vähentäviä liukenevia kuituja (2 grammaa 120 gramman annoksessa) ja homokysteiinia säätelevää folaattia. Ne sisältävät myös verenpainetta alentavaa kaliumia ja magnesiumia.

Parsakaali on syöpää ehkäisevä superruoka, jota tulisi syödä säännöllisesti.
Syö parsakaalia, mutta mieluummin höyrytettynä kuin mikrotettuna.
Syö se siis höyrytettynä, napostele raakana tai lisää keittoihin ja salaatteihin.
Sisältää antioksidantteja, kalsiumia, folaattia, sulforafaania. 1 keskikokoinen varsi, 50 kaloria.
Parsakaalin sisältämä sulforafaani suojelee todistetusti syövältä ja saattaa myös vähentää korkean verenpaineen, sydän- ja verisuonitaudin sekä sydänkohtauksen riskiä.

Pinaatti sisältää folaattia, magnesiumia, kaliumia. Raakana 100 g, 23 kaloria; kypsennettynä 100 g, 40 kaloria. Raaka pinaatti on tulvillaan folaattia. Sydäntautiriski vähenee 13 prosenttia, kun saat tuota elintärkeää ravintoainetta 300 mg päivittäin. 100 g kypsää pinaattia sisältää myös 558 mg verenpainetta säätelevää kaliumia.

Punajuuri on luonnon nitro, tämä voi auttaa alentamaan verenpainetta. Se sisältää nitraattia, joka kehossa muuttuu typpioksidiksi.
Typpioksidi auttaa laajentamaan verisuonia ja parantamaan verenkiertoa, mikä voi johtaa alhaisempaan verenpaineeseen.
Punajuuri on antioksidanttirikas vihannes, joka voi auttaa suojaamaan soluja hapettumiselta ja vähentämään tulehduksia kehossa.
Sen sisältämät nitraatit voivat auttaa lisäämään hapenottoa ja vähentämään väsymystä.
Queen Maryn yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan 2,5 desilitraa punajuurimehua päivässä riittää madaltamaan sydän- ja verisuonitauteihin kuolemisen riskiä 7 prosentin verran. Sydänkohtausriski puolestaan pienenee 10 prosenttia.
Sydämen hyvinvoinnin, kestävyyden sekä vastustuskyvyn paranemisen lisäksi punajuuren on todistettu tehostavan verenkiertoa vanhusten aivoissa, ehkäisevän ummetusta sekä parantavan vatsan toimintaa. Yksi tutkimus.
On kuitenkin hyvä muistaa, että vesiliukoinen nitraatti häviää punajuuresta sitä keitettäessä.

Taatelit sisältävät polyfenoleja enemmän kuin muut yleisesti käytetyt hedelmät ja kasvikset.
karu ympäristö saa polyfenolit suojaamaan palmun hedelmiä hapettavalta stressiltä. Polyfenolit, kuten myös B6-vitamiini ja kuidut, saattavat auttaa ehkäisemään tiettyjä syöpätyyppejä.
Sisältää kertatyydyttämätöntä rasvaa, magnesiumia, kalsiumia, kaliumia, kuituja. 25 g, noin 20 mantelia = 140 kaloria.
Yksi annos sisältää 9 g kertatyydyttämätöntä rasvaa, joka poistaa LDL-kolesterolia (eli pahaa kolesterolia) ja lisää HDL-koresterolia (hyvää kolesterolia). LDL-tasosi vähenee 10 prosenttia. Mantelit sisältävät myös 6 prosenttia ihmisen päivittäisestä kalsiumin tarpeesta ja 20 prosenttia magnesiumin tarpeesta. Molemmat mineraalit alentavat verenpainetta. Nautit samalla myös 35 prosenttia päivittäisestä E-vitamiinin (antioksidantti, joka suojelee verisuonia) tarpeestasi sekä kolme grammaa kuituja.

Valkosipulia kannattaa nauttia säännöllisesti esimerkiksi siksi, että se on antibioottinen, auttaa hengitystieoireisiin ja voi parantaa sydämen terveyttä sekä voi suojata tietyiltä syöpäsairauksilta. Lue kaikki hyödyt

Viinirypäleet ja rusinat. Tummien viinirypäleiden kuori sisältää resveratrolia eli voimakasta phytokemikaalia, joka on yhdistetty syövän, sydänsairauksien ja halvauksien vähentymiseen. Lisäksi viinirypäleet sisältävät gallogeeniä, jonka on ajateltu suojaavan keuhkoja ympäristömyrkyiltä.

1 thought on “Verenkiertoa suojaavat ravintoaineet

  1. Paluuviite: Ravinto ja ruokailu
Copyright ®Automaattinen Tienaaminen© All rights reserved.