18 toukokuun, 2024

Automaattinen Tienaaminen

Automatisoi Tienaaminen ja muuta elämäsi

Home » Yrityksen perustamisen ABC – Automaattinen Tienaaminen

Yrityksen perustamisen ABC – Automaattinen Tienaaminen

7 min read
Yrityksen perustamisen ABC opas. Näin helposti alat menestymään ja perustat samalla yrityksen ilman ulkopuolista rahoitusta tai ilman omaa pääomaa. Myös tietoa kirjanpidosta ja sen toteutuksesta.

Kun luet tätä kerromme lopuksi ratkaisun jolla helpotat asioita, vaikka sinulla ei olisi ideaa liiketoiminnan aloittamiseksi, eikä rahoitusta oman liiketoiminnan aloittamiseksi.

Tässä kerromme aluksi miten normaali yrityksen perustaminen tehdään ja mitä kaikenlaisia vaiheita siihen liittyy.

Ensimmäinen vaihe

Joten yritystoiminnan suunnittelu alkaa yritys- ja liikeideasta ja niiden pohjalta laatimastasi liiketoimintasuunnitelmasta.

Aloita perinteinen yritystoiminnan suunnittelupolku tästä.
Kun suunnittelet ensimmäisen yrityksesi perustamista, voit kartoittaa etukäteen, mitä kaikkea yritystoiminnassa tulee ottaa huomioon. Voit käyttää suunnittelupolkua apuna jo ennen kuin alat tehdä yrityksellesi varsinaista liiketoimintasuunnitelmaa. Etenet suunnittelupolulla ohjatusti ja vastaat esimerkiksi tulevan yritystoimintasi tuotteita, asiakkaita, myyntiä ja rahoitusta koskeviin kysymyksiin.

Saat vastaustesi perusteella tulokseksi muistilistan asioista, joihin on syytä kiinnittää huomiota. Voit tulostaa muistilistan ja käyttää sitä apuna liiketoimintasuunnitelmaa tehdessäsi.
Jossa käydään läpi seuraavat asiat:

  • 1 Aloitus
  • 2 Yritysidea
  • 3 Tuotteet ja palvelut
  • 4 Asiakkaat ja markkinat
  • 5 Markkinointi ja myynti
  • 6 Rahoitus
  • 7 Yritysmuoto
  • 8 Muistilista


Valitse yrityksellesi viranomaisten vaatimukset täyttävä ja yrityksesi näköinen nimi. Hanki myös yrittäjän eläkevakuutus, toimialaasi liittyvät pakolliset vakuutukset ja haluamasi vapaaehtoiset vakuutukset. Lisäksi yrityksesi tarvitsee oman pankkitilin ja mahdollisesti myös erilliset toimitilat.

Yrityksen nimi

Yrityksesi nimen tulee täyttää lainsäädännön asettamat vaatimukset ja olla yrityksesi näköinen. Voit käyttää myös apu- ja rinnakkaistoiminimiä.

Yrityksen nimi ja yrityksen perustamisilmoitus rekisteröidään kaupparekisteriin samanaikaisesti. Kun yrityksesi nimi on rekisteröity kaupparekisteriin, mikään muu suomalainen yritys ei saa käyttää siihen sekoitettavissa olevaa nimeä. Voit käyttää myös apu- ja rinnakkaistoiminimiä.

Patentti- ja rekisterihallituksen maksuttomassa nimipalvelussa voit tutkia etukäteen, onko yritykselle pohtimasi nimi sellainen, jonka voi rekisteröidä. 

Yksityiskohtaiset tiedot yrityksen nimen valintaan löydät Patentti- ja rekisterihallituksen verkkosivuilta.

Yrityksen pankkitili

Yrityksesi tarvitsee oman pankkitilin, jonka kautta voit hoitaa yrityksesi rahaliikenteen. Pankkitilin tiliote on tärkeä osa yrityksesi kirjanpitoaineistoa, sillä siitä yrityksesi maksutapahtumat näkyvät yksiselitteisesti. Varaudu yrityksesi tilin avaamisen yhteydessä esittämään pankille kaikki sen vaatimat, yritystoimintaasi liittyvät asiakirjat.

Tarvitset yrityksesi pankkitilin avaamiseen aina kaupparekisteriotteen. Lisäksi pankki vaatii muita yritykseesi liittyviä asiakirjoja, jotka vaihtelevat pankeittain ja yritysmuodoittain. Voit avata tilin joko pankin konttorissa tai verkossa pankista riippuen. Hanki samalla tilin käyttöön tarvitsemasi välineet, kuten verkkopankkitunnukset ja pankkikortti. 

Pankkien velvollisuus tarjota peruspankkipalveluita koskee ainoastaan yksityisasiakkaita. Pankeilla ei ole velvollisuutta avata yritykselle tiliä.

Yrityksen toimitilat

Pienelläkin yrityksellä on usein erillinen toimitila yritystoimintansa harjoittamista varten. Voit hankkia toimitilat yrityksellesi vuokraamalla tai ostamalla huoneiston tai kiinteistön. Usein sinun kannattaa aloittaa yrityksesi toiminta vuokratiloissa. Kun yritystoimintasi sitten laajenee, voit tilanteen mukaan harkita omien toimitilojen ostamista.

Yrityksen toimitilojen hankkiminen

Valitse yrityksesi toimitila harkiten. Kiinnitä huomiota muun muassa tilan sijaintiin ja soveltuvuuteen yritystoimintaasi. Jos olet vuokraamassa toimitilaa, sovi yksiselitteisesti vuokra- tai irtisanomisajasta, maksuista ja muista yksityiskohdista. Jos olet ostamassa toimitilaa, tutustu siihen huolellisesti ja hyödynnä kiinteistönvälittäjän asiantuntemusta.

Yrittäjän vakuutukset

Yrittäjänä sinun tulee yleensä ottaa yrittäjän eläkevakuutus YEL tai maatalousyrittäjän eläkevakuutus MYEL. Ne kerryttävät eläkettäsi ja antavat turvaa esimerkiksi työkyvyttömyytesi varalta. Tietyillä toimialoilla on myös erityisiä pakollisia vakuutuksia. Lisäksi voit tarvittaessa hankkia lisäturvaa yritystoiminnallesi vapaaehtoisilla vakuutuksilla.

Huomaathan, että YEL-vakuutuksessa vahvistetun YEL-työtulosi perusteella lasketaan lähes kaikki ansiosidonnaiset sosiaalietuudet.

Aloittavan yrityksen rahoitus

Yrityksesi perustamisvaiheessa tarvitset alkuinvestointeja ja käyttöpääomaa. Jos laadit rahoituslaskelman, voit laskea, kuinka paljon rahaa yrityksesi tarvitsee perustamisvaiheessa. Voit rahoittaa alkuinvestoinnit ja käyttöpääoman omalla tai vieraalla pääomalla tai molemmilla.

Yrityksen perustamisvaiheen rahoitus

Yrityksen perustamisvaiheeseen liittyy investointeja, kiinteitä kustannuksia ja monenlaisia muita kuluja. Voit hyödyntää omaa pääomaa, vierasta pääomaa tai molempia niiden kattamiseksi. Huomaa, että kuluja syntyy jo ennen kuin yritystoiminnastasi alkaa kertyä tuloa. Voit kysyä neuvoa rahoitusasioihin esimerkiksi Yritys-Suomi-puhelinpalvelusta.

Rahoitus- ja kannattavuuslaskelmat

Arvioi aloittavan yrityksesi alkupääoman tarvetta rahoituslaskelmalla ja kannattavuutta kannattavuuslaskelmalla. Sisällytä laskelmat yrityksesi liiketoimintasuunnitelmaan. Laskelmat ja liiketoimintasuunnitelma ovat usein edellytyksenä ulkopuolisen rahoituksen hakemiselle.

Huomio: Rahoituslaskelman pitää sisältää myös yrittäjän budjetti (summa) mitä yrittäjä itse tarvitsee rahaa selvityäkseen normaalin arjen kuluista vaikka ensimmäisen vuoden aikana tulevat kustannukset omat ruuat, oman asunnon vuokra tai vastikekulut ja muut arkiset laskut. Yrityksen omat kulut vaikka ensimmäisen vuoden ajalta kuuluu olla myös mukana laskelmissa. Tämä siksi, että rahoituslaskelma on sitä varten, vaikka itse perustettu yritys ja liiketoiminta ei tuottaisi tuottoa lainkaan vaikka ensimmäisen vuoden aikana.
Yhteenvetona esimerkki rahoituslaskelmasta on löydyttävä perustettavan yrityksen menot ensimmäisen vuoden aikana ja yrittäjän omat henkilökohtaiset kulut ensimmäisen vuoden aikana.

Osakeyhtiön perustaminen

Osakeyhtiö syntyy, kun se rekisteröidään kaupparekisteriin. Rekisteröintiä varten yhtiön täytyy tehdä perustamisilmoitus, jolla samalla kertaa voi ilmoittaa tietoja myös Verohallinnon rekistereihin. PRH käsittelee kaupparekisteriä koskevat ilmoituksen osat ja Verohallinto sen rekistereitä koskevat osat.

Voit perustaa osakeyhtiön ilman osakepääomaa tai osakepääomalla. Jos osakepääomaa ei ole, kaupparekisteritietoihin osakepääoman määräksi rekisteröidään 0 euroa.

Mene tähän osoitteeseen osakeyhtiön perustamiseksi ja valitse sinulle sopivin vaihtoehto.
Kustannukset ovat 240€ – 320€ valinnastasi riippuen

Yritysmuotojen verotuksen vertailuna

Liikevaihtona laskettuna Tmi ja Oy molemmilla on tässä esimerkissä sama liikevaihto 137097€ (Vuonna 2022)
Tulos verojen jälkeen on toiminimellä 42204€ ja tulos osakeyhtiöllä on 43416€.
Toiminimi ei voi vähentää yrittäjän 39500€ palkkatuloa verotuksessa ja osakeyhtiön yrittäjä saa vähennettyä verotuksessa 52000€ palkkatulot.
Toiminimen vero tässä esimerkissä oli 15223€ (verolaskuri 2022) ja osakeyhtiön yhteisövero 1085€

Voit tehdä asiat myös helpommin sekä säästää aikaa ja rahaa

Kun lähtee mukaan Automaattiseen Tienaamiseen ja hankkii ensimmäiset maksulliset tuotteet ja vähän liikennettä jolla saa itselle asiakkaita, ei tarvitse miettiä liikeideaa tässä vaiheessa, eikä rahoitus-ja kannattavuuslaskelmia.
Ei tarvitse miettiä vapaaehtoisia yrittäjän eläkkeitä. Riittää, että perustaa esim. Osakeyhtiön joka on edullisin verotuksellisista syistä ja saa sekä pystyy vähentämään myös syntyneitä kuluja.
Tulot automaattisesta toiminnasta ovat varmaa ja kasvua tulee kokoajan, oletpa sitten työkunnossa, lomalla tai sairaana. Tekoäly hoitaa kaiken raskaan työn ja sinä nautit tuloksista.

Valitse tästä ilmainen rekisteröinti ja aloita käyttämään ilmaisia tuotteita ja ratkaisuja.
Kun voit hankkia maksullisia tuotteita tee se ensitilassa ja aloita tienaamaan automaattisesti.
Hyvin pian aloittamisen jälkeen sinulla on rahaa maksaa yrityksesi perustaminen, alkaa etsimään toimitiloja eli toimistoa halutessasi. Samalla voi hankkia kirjanpitäjän tai tilitoimiston palvelut itsellesi jotta yrityksen kirjanpitosi on ammattilaisen hallinnassa. Yrittäjän paras kaveri on kirjanpidon ammattilainen.

Kirjanpitovelvollisuus

Kaikki yritykset ovat kirjanpitovelvollisia. Yrittäjä/yrityksen johto on vastuussa kirjanpidon järjestämisestä. Kirjanpidon tehtävä on pitää erillään yrittäjän ja yrityksen tulot, menot ja rahat.

Tilikausi

Yrityksen tuloksen selvittämistä varten toiminta ajetaan tilikausiin. Tilikausi on pääsääntöisesti 12kk. Toimintaa aloitettaessa tai muutettaessa, voi tilikauden pituus olla max 18kk.

Kirjanpitoaineisto

Paperinen tai sähköinen:
Lähete, käteiskuitti, ostolasku, myyntilasku, pankkikorttitosite, pankin tiliote, viitesuoritukset, sopimus, pöytäkirja ym. Huomioi, että ostolaskut tulevat yrityksellesi-> Alv-vähennyksen edellytys, sopimukset yrityksen nimiin, ei omiin nimiin. Tositteiden pitää olla alkuperäisiä, luettavia ja tositteen antajan nimellä ja y-tunnuksella varustettuja. Tositteet ovat todiste yrityksen liiketapahtumista. Pidä tositteet tallessa. Tositteiden säilytysaika on vähintään 6 vuotta yrityksen tilikauden päättymisestä. Huomaa, että pelkkä pankki-/luottokorttikuitti maksusta ei ole riittävä tosite, ei myöskään pelkkä tiliote.

Suoriteperusteinen kirjanpito

Tapahtumat kirjataan sille päivälle, jolloin hyödyke tai palvelu on siirtynyt myyjältä toiselle. Saatavia ja velkoja seurataan tilikauden aikana.

Maksuperusteinen kirjanpito

Tapahtumat kirjataan sille päivälle, jolloin hyödyke tai palvelu maksetaan. Saatavia ja velkoja ei seurata tilikauden aikana.

Tilinpäätös

Tilikaudelta laaditaan tilinpäätös. Tilinpäätös sisältää yrityksen tuloslaskelman ja taseen, tase-erittelyt sekä liitetiedot. Tilinpäätös säilytetään 10 vuotta tilikauden päättymisestä.

Tuloslaskelma

Tietyn ajanjakson kannattavuuslaskelma, joka kertoo yrityksen toiminnan tuloksen toisin sanoen miten hyvin yrittäjän tekemät päätökset ovat tuottaneet tulosta.

Tase

Tietyllä hetkellä yrityksellä olevat varat ja rahoitus, jolla varat on hankittu.

Veroilmoitus

Tilikauden päättymisen jälkeen laaditun tilinpäätöksen perusteella laaditaan veroilmoitus. Veroilmoituksen tietojen perusteella lasketaan ja maksetaan yrityksen lopullinen vero.

OmaVero

Yrityksen veroasioiden hoidon sivusto. OmaVerossa annetaan ilmoituksen oma-aloitteisista veroista ja voidaan maksaa veroja. Palvelussa on myös nähtävillä kuukausittainen yhteenveto maksuista ja palautuksista.
Ilmoitusjakso oma-aloitteisille veroille: 1kk/3kk/12kk ilmoitus OmaVeroon viimeistään ilmoitusjaksoa seuraavan toisen kuukauden 12.päivään mennessä.
Esimerkiksi Ilmoitusjakso 1kk: esim. Huhtikuun 2023 alv on ilmoitettava 12.6.2023 mennessä.
Alv. jos ilmoitusjakson kulut suuremmat kuin tuotot, alv palautetaan.
Veroasioissa ei kannata luulla tai olettaa miten verot kuuluisi maksaa, sen takia hanki ammattilainen/asiantuntija auttamaan tässä asiassa.

Tulorekisteri

Yrityksen palkanlaskentaan liittyvät tiedot ilmoitetaan tulorekisteriin palkkatieto. Ja erillisilmoituksella. Verottaja sekä vakuutysyhtiöt saavat kuukausittain tiedot masketuista palkoista.
Palkkatietoilmoitus 5 päivän kuluessa palkan maksamisesta. (yrittäjällä tulee kiire jos aikoo huolehtia itse kaikkien ilmoitusten tekemisestä, joten hanki ulkopuolista apua ammattilaiselta).
Erillisilmoitus kuukauden aikana maksetuista palkoista viimeistään seuraavan kuukauden 5 päivään mennessä. Ennakkopidätyksen ja sairasvakuutusmaksun maksaminen seuraavan kuukauden 12. päivään mennessä.

Kun valitset itsellesi tai yrityksellesi tilitoimistoa

Ota selvää ainakin seuraavista seikoista: tuntevatko yrittäjätuttusi tilitoimiston ja mitkä ovat heidän kokemuksensa tilitoimiston toiminnasta. Onko tilitoimisto toiminut pitkään. Onko kyse yksinyrittäjästä vai toimiiko yrityksessä useampi kirjanpitäjä. mitä merkitsee jos tilitoimisto on auktorisoitu taloushallintoliiton jäsen.. Sovi aika ja käy tutustumassa tilitoimistoihin. Saatko oman kirjanpitäjän joka huolehtii kokonaisvaltaisesti yrityksesi asioita. Selvitä laskutusperusteet sekä palvelun sisältö jotta saat tarvittavat palvelut. Selvitä työnjako yrityksesi ja tilitoimiston välillä. Pyydä yksilöity tarjous ja arvio taloushallinnon kokonaiskustannuksista.

Mikäli haluat tietää minkälaisia vähennyskelpoisia kuluja voit vähentää yrityksessäsi, työvaatteet, koulutus, toimitilan kulut jne. Jatka sivuston seuraamista ja tämän kirjoituksen päivityksiä.

Rekisteröidy ilmaiseksi heti sekä ala käyttämään heti ilmaisia tuotteita

Rekisteröidy tästä linkistä ja tervetuloa menestymään
Muista vahvistaa ammattilaisen avulla annettujen tietojen paikkansapitävyys, mm. verohallinto uudistaa omia ohjeita säännöllisen epäsäännöllisesti. Joskus myös lakeihin tulee muutoksia tai ne astuvat voimaan tiettynä ajankohtana.

Copyright ®Automaattinen Tienaaminen© All rights reserved.
Exit mobile version